I wish I could just make you turn around, turn around and see me cry

Against all odds - Phil Collins
Har du någon gång gjort en sak, och sekunden efteråt ångrat det?
För någon månad sedan började min gamla bästa vän chatta med en kille i parallellklassen. Egentligen började hon bara med det för att han var ginger (rött hår, vit hy och fräknar). Hon och jag har sedan något år tillbaka tyckt att det är speciellt roligt med gingers, av någon anledning.
De fortsatte chatta med varandra via facebook och det utvecklades till att det gick över till msn; då började också samtalen bli snäppet allvarligare.
Klassen fick reda på det och det hela blev som ett litet internt skämt. Jag har också chattat lite med gingern, och han är snäll- men tyvärr något otroligt nördig, och han har verkligen en personlighet som jag aldrig skulle kunna bli förälskad i. Dålig musiksmak (något jag har ovanligt svårt att tolerera), han skriver "h3h3h3", brukar åka på DreamHack samt är något otroligt omanlig. Det låter elakt, men det är sanningen just om denna individ.
Han började gilla min gamla bästa vän, och varje gång hon loggade in på msn/face/cs så var han först vid att skriva hej efter en halv sekund. När jag fick höra det tyckte jag att det lät gulligt, men jag kan samtidigt förstå att min kompis inte gillade det. Hon hade, precis som jag, börjat förstå att allt kanske handlade om kärlek trots att de aldrig hade pratat med varandra i verkliga livet.
På något konstigt sätt började jag och gingern chatta om min gamla bästa vän, och trots att han kanske egentligen inte hade tänkt att jag skulle få reda på det, så kom det ur han att han gillade henne. Han var rädd för att jag skulle berätta det för henne, men jag lovade att inte göra det; vilket jag höll.
För knappt en vecka sedan frågade han henne om hon ville hitta på något, men det ville hon inte. Det kunde jag inte förstå då. "Varför kan hon inte ge honom en chans? En liten chans bara?". Men nu när jag tänker tillbaka på det så förstår jag varför hon sa nej.
Igår fick jag reda på att han inte visste vilka Nirvana var, vilket gjorde mig chockad. Jag skrev till min gamla bästa vän, på ett mycket skämtsamt sätt självklart, att jag inte tyckte att hon skulle bli tillsammans med någon som hade så dålig musiksmak, och efter ett antal minuters chatt mellan mig och henne sa hon att hon skulle försöka få fram att hon inte gillade honom. Vi kom fram till att hon skulle låtsas vara tillsammans med vår kompis från Skåne.
En chatt började mellan mig, min kompis och ginger och vi hade kommit fram till vad vi skulle göra: att på något sätt berätta om min kompis låtsasförhållande för honom.
Så snart vi, eller snarare jag, berättat det kände jag ett hugg i magen. Jag hade precis krossat den pojkens hjärta.
Tog bort hans namn.

Ni vet lika bra som jag att han inte började spela Call of Duty, för kanske tio minuter senare skrev han till mig på facebook och frågade om vi var seriösa. Jag kände mig hemsk när jag svarade ja.
Men hur han hade lyckats bli kär i henne hade jag ingen aning om. De hade, som sagt, aldrig pratat med varandra i verkligheten och när han såg henne i skolan kollade han blygt ner i marken. Det var först när jag sa åt honom att säga hej till henne, om han över huvud taget ville att något skulle hända mellan dom.
Samtidigt som jag ångrar att jag hjälpte henne med att få honom att "förstå" så är jag ändå glad över att ha hjälpt min kompis. Hon ville verkligen inte att det skulle bli något mellan dom; för han var långt ifrån hennes "typ". Jag önskar bara att vi hade gjort det på ett annat sätt, för det här täckmanteln kommer aldrig att hålla.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0